Eivør

Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

Eivør

fredag 15. marts

DKK295 – DKK1970

Ved arbejdet med en ny sang forestiller Eivør ofte det dramatiske landskab i hendes nordlige hjemland, et fjerntliggende øhav kaldet Færøerne.

“Det kan være meget hårdt og meget blidt på samme tid, og når jeg synger, ser jeg, at vildskab og blødhed blandes sammen,” siger Eivør. “Jeg tror, det hjælper mig med at skabe musik med meget kontrast, hvilket er vigtigt for mig – jeg vil ikke have, at min musik nogensinde bliver for sikker.”

Eivør er nu baseret i København og bringer den stærke kontrast til en mørkt struktureret, men lyst melodisk lyd centreret om hendes fængslende vokal. Mens hendes oprindelse ligger i færøsk folkesang, afslører Eivørs seneste produktion sin fascination med de uendelige muligheder for elektronisk musik. Sammen med at tjene sammenligninger med Kate Bush på siderne MOJO, har Eivørs anden verdenske opfindsomhed ført til sin rolle i at komponere lydsporet til BBC / Netflix flagskibsserie The Last Kingdom.

Originally udgivet i 2015 – med en engelsk-oversat version, der udkom sidste år – Eivørs seneste album Slør indbefatter hendes soniske følsomheder i spor som “Trøllabundin”: et spøgende stykke alt pop bygget på hendes formskiftende vokalarbejde og hypnotiske håndtrommesrytmer.

“Denne sang startede som en cappella improvisation i en mørk gang på en ensom aften,” siger Eivør. “Det handler om at være fortryllet af musik. Når jeg spiller det i dag, føler jeg mig som om jeg spiller en slags shaman techno-musik, selv om der kun er min stemme og min tromme. “

Da Eivør voksede op på øen midt i Nordatlanten, opdagede hun først sin stemme og nuance ved at synge traditionelle færøske folkemusik med sin familie. Snart efter at have lært at spille guitar fra sin mor i en alder af 10, begyndte hun at skrive sit eget materiale. “En af de første kunstnere, der virkelig blæste mig væk med hensyn til sangskrivning var Leonard Cohen,” minder Eivør. “Min vens forældre havde denne store samling af hans album, og jeg ville gå og se hende, og vi ville lytte til hans plader hele dagen lang. Der var noget ved ham, jeg følte mig bare meget hjemsøgt af, for det meste i sin historiefortælling. “

Som 16 årig lavede Eivør sit første album og tilbragte de kommende år folkemusikfestivaler over hele Skandinavien. Selv om hun også drog ind i genrer som jazz og klassisk, trak hendes passion for eksperimenter sig til verdenen for elektronisk produktion. “Jeg forsøgte at bryde ud af denne boks, jeg havde bygget rundt mig selv kreativt,” siger hun. “Jeg tror, at når du graver dybere ind i det, du prøver at skabe, kommer du nogle gange til en korsvej, hvor du skal træffe nogle beslutninger, der kan tage alt i en helt ny retning.”

Som led i sin musikalske transformation begyndte Eivør at arbejde mere uafhængigt og bragte en ny grad af selvstændighed i sin kunst. Gennem hendes soniske udforskning fandt Eivør sig selv at skabe flere beat- drevne spor, som den intenst ladede og smukt harmløse “Salt”. Ikke alene inspireret af trip-hop pionerer som Massive Attack, fik Eivørs beat-making også indflydelse fra så usandsynlige kilder som Inuit halssang. “Jeg begyndte at komme med ideer til beats ved at spille rundt med en kombination af halssang og beatboxing og derefter bygge alt derfra,” påpeger hun.

Mens hendes sange ofte udfolder sig med en vis melankoli (en effekt, som hun tilskriver “det sted, jeg kommer fra, og lyden af tunge bølger styrter”), har Eivørs musik også en fascinerende kraft. Den power er især tydelig i hendes scenearrangement, som det ses på hendes solgte debut UK tour i 2017. “Liveshowet er min ting,” siger Eivør. “Sangene kommer virkelig til live, når jeg kan afspejle dem tilbage til et publikum.”

Eivør arbejder nu på sit næste album, og fokuserer stadig på at lave musik, der er kompromisløs i følelser, og som i sidste ende forbinder på et visceralt niveau. “Jeg elsker at se ud på mit publikum og se hipsters og bedstemødre og goth kids og metalfreaks, uden mure mellem os,” siger Eivør. “Jeg tror det sker, fordi jeg ikke forsøger at skabe for en bestemt skare. Jeg forsøger bare at lave den musik, som jeg længes efter at høre mig selv – noget der for mig går direkte til kernen i, hvordan det føles at være et menneske i denne verden. “

Middagen er kl. 17.30, koncerten starter kl. 20.00. Dørene åbnes kl. 19.30.

Detaljer

Dato:
fredag 15. marts
Pris:
DKK295 – DKK1970

Sted

Hotel Fuglsøcentret
Dragsmurvej 6
Knebel, 8420 Danmark
Telefon:
86351355
Hjemmeside:
www.fuglsoecentret.dk

Arrangør

Fuglsø Koncerter A/S
Telefon:
86351355
E-mail:
til@fuglsoecentret.dk
Hjemmeside:
www.fuglsoecentret.dk

Billetter

Billetter er ikke tilgængelig, da begivenhed er overstået.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk